کد مطلب:1474 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:278

احکام نماز


1/735- نماز بهترین اعمال دینی است كه اگر قبول درگاه خداوند عالم شود , عبادتهای دیگر هم قبول مـی شود و اگر پذیرفته نشود اعمال دیگر هم قبول نمی شود و همان طور كه اگر انسان شبانه روزی پنج نـوبـت در نهر آبی شست و شو كند , و چرك در بدنش نمی ماند , نمازهای پنجگانه هم انسان را از گناهان پـاك می كند و سزاوار است كه انسان نماز را در اول وقت بخواند و كسی كه نماز را پست و سبك بشمارد , مانند كسی است كه نماز نمی خواند.



پـیـغمبر اكرم صلی اللّه علیه وآله فرمود : كسی كه به نماز اهمیت ندهد و آن را سبك شمارد سزاوار عذاب آخرت است .



روزی حـضـرت در مسجد تشریف داشتند مردی وارد و مشغول نماز شد , و ركوع و سجودش را كاملا بجا نـیاورد , حضرت فرمودند : اگر این مرد در حالی كه نمازش این طور است از دنیا برود , به دین من از دنیا نرفته است .



پس انسان باید مواظب باشد كه به عجله و شتاب زدگی نماز نخواند , و در حال نماز به یاد خدا و با خضوع و خـشوع و وقار باشد , و متوجه باشد كه با چه كسی سخن می گوید و خود را در مقابل عظمت و بزرگی خداوند عالم بسیار پست و ناچیز ببیند.



و اگـر انسان در موقع نماز كاملا به این مطلب توجه كند , از خود بی خبر می شود , چنان كه در حال نماز تیر را از پای مبارك امیر المؤمنین علی علیه السلام بیرون كشیدند و آن حضرت متوجه نشدند.



و نـیـز باید نمازگزار توبه و استغفار نماید , و گناهانی را كه مانع قبول شدن نماز است مانند حسد , كبر , غیبت , خوردن حرام , آشامیدن مسكرات , ندادن خمس و زكاة و بلكه هر معصیتی را ترك كند.



و هـم چنین سزاوار است كارهایی را كه ثواب نماز را كم می كند بجا نیاورد , مثلا در حال خواب آلودگی و خـودداری از بـول بـه نماز نایستد , و در موقع نماز به آسمان نگاه نكند , و كارهایی را كه ثواب نماز را زیاد مـی كـند بجا آورد , مثلا انگشتر عقیق به دست كند و لباس پاكیزه بپوشد و شانه و مسواك كند , و خود را خوشبو نماید.